tag:blogger.com,1999:blog-471421258317717295.post6272048844772440155..comments2022-05-29T15:56:41.099+02:00Comments on Fredriks funderingar: Trängselavgift i GöteborgFredrikhttp://www.blogger.com/profile/16269642122457789934noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-471421258317717295.post-63499652087033308352009-09-14T16:42:16.043+02:002009-09-14T16:42:16.043+02:00Du har helt rätt att biltullar som i Stockholm int...Du har helt rätt att biltullar som i Stockholm inte skulle ge mycket netto-pengar. Enmansutredaren av Trängselskatt i Göteborg, Hans Rode tycks ha låst sig vid ett system med vägtullar. Även våra förtroendevalda har tagit på skygglapparna och agerar efter devisen; ”anlita en expert så slipper du använda vanligt sunt förnuft….” Sunt förnuft enligt min mening är ta en ordentlig titt på andra alternativ, t.ex. ett system med trängselavgiftsknappar på stadens alla P-automater. Med ett sådant system skulle det räcka med 6 kronor i trängselskatt för att få ihop de 12-14 miljarder för infrastrukturssatsningar som det talas om. Detta beror på de låga investerings- och driftskostnaderna jämfört med biltullar à la Stockholm. Genomfartstrafiken kan också lätt minimeras med lite enkelriktat och schikaner.<br />Eftersom ynka 6:- per dygn inte skulle få många att ställa bilen för att i stället åka kollektivt, ta ut 15:- så blir det plötsligt drygt 30 miljarder i penningpungen...! Med den nätta summan skulle Göteborg till och med kunna ersätta de kritiserade spårvagnarna med ett Skytrain-system som t.ex. i Vancouver.Paul E Tiekhttps://www.blogger.com/profile/01319551719679810184noreply@blogger.com