fredag 4 september 2009

Förbifart stockholm, Stockholms handelskammare

Förbifart Stockholm beslutades häromdagen, 22 km motorväg, varav 17(!) km i tunnel, till den nätta summan av 27 miljarder. Och någon sa att höghastighetsjärnväg var dyrt???

Självklart ska Stockholm ha en motorväg runt centrum ,men varför i hela världen måste allting byggas i tunnel nuförtiden, för miljön?!, vilken miljö?? Ser man inte påverkan så finns den inte eller vad? Finansiering via trängselskatt på essingeleden verkar också klok, man får väl bara hoppas att folk fortsätter köra där när den nya vägen är klar bara..

Stockholms Handelskammare är alltid en källa till ett gott skratt, nu tycker de att man borde förse förbifarten med kontaktledning så att man kan köra trådbuss!!!

Att Stockholms Handelskammare är kraftiga motståndare mot spårvagnar är ingen nyhet, men att som idag gå ut och påstå att tunnelbana är så mycket billigare är rent komiskt. Men det är klart, de vill ju bara ha bilar och lastbilar i city så då är ju spårvagnar ivägen. Bygger man trådbuss så räknar man väl med att det körfältet kommer fortsätta vara öppet för alla, något som inte kommer bli fallet med spårvagn.

Tunnelbana är ett ypperligt transportmedel, det säger jag inget om, men spårvagn är ett komplement. Det är ju precis det som är tanken i Stockholm också. Tunnelbana är i mitt tycke exempelvis enda lösning ut till Nacka/Värmdö och Tyresö.

Spårvagn är betydligt billigare och enklare att få in i en befintlig stadsbild, gatorna finns ju redan, hållplatser kan man ofta utnyttja befintliga. Man slipper borra dyra tunnlar och bygga enorma stationer under mark till höga kostnader och stor påverkan under byggtiden.

Återigen, varför måste vi gräva ner allting???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar