torsdag 20 augusti 2009

Trängselavgift i Göteborg

Häromdagen överlämnades ett förslag från en utredning på att införa trängselavgift i Göteborg för att finansiera ett infrastrukturpaket, kallat mycket fyndigt "Göteborgspaketet".

Göteborgsregionen är hur man än räknar och mäter eftersatt vad gäller infrastruktursatsningar gentemot såväl Stockholm som Malmö. Mest skrämmande är jämförelsen med Malmö som fått såväl en stor motorvägsringled som nu pågående byggnation av genomgående järnvägstunnel, Citytunneln, inklusive bangårdsombyggnad av Malmö C. I Göteborg händer nära nog ingenting. Trollhättepaketet som skulle "rädda SAABfabriken" (kommentarer överflödiga) har gett oss en nu pågående utbyggnad av relationen Göteborg-Trollhättan till Motorväg och dubbelspårig järnväg i ett för övrigt mycket trevligt samarbetsprojekt kallat BanaVäg i Väst där man gör projekten samtidigt i en korridor. Mer sådant vill jag se!

Men åter till infrastruktursatsningar i Göteborg. En ny förbindelse över/under Göta Älv behövs för såväl väg som järnvägstrafiken och har så behövts i närmare ett decennium. Götalandsbanans etapp från Göteborg via Landvetter flygplats och Borås till Jönköping-Stockholm är också något som i allra högst grad skulle få stor betydelse för Göteborgsregionen.

Om dessa avgifter realiseras på det sätt man nu föreslår och pengarna går till satsningar på infrastrukturprojekt är jag helt klart för, det måste givetvis kombineras med utökade och relevanta möjligheter till att ställa bilen och åka kollektivt in till staden istället. Den lösning som trängselsavgiften är i Stockholm tror jag inte mycket på, den ska finansiera infrastruktur och inte bara trilla rakt in i stora skattepåsen där den äts upp av byråkrati. Dessutom har effekten i Stockholm blivit en liten minskning av inpendlingen med bil, medan trafiken innanför tullarna ökat...

1 kommentar:

  1. Du har helt rätt att biltullar som i Stockholm inte skulle ge mycket netto-pengar. Enmansutredaren av Trängselskatt i Göteborg, Hans Rode tycks ha låst sig vid ett system med vägtullar. Även våra förtroendevalda har tagit på skygglapparna och agerar efter devisen; ”anlita en expert så slipper du använda vanligt sunt förnuft….” Sunt förnuft enligt min mening är ta en ordentlig titt på andra alternativ, t.ex. ett system med trängselavgiftsknappar på stadens alla P-automater. Med ett sådant system skulle det räcka med 6 kronor i trängselskatt för att få ihop de 12-14 miljarder för infrastrukturssatsningar som det talas om. Detta beror på de låga investerings- och driftskostnaderna jämfört med biltullar à la Stockholm. Genomfartstrafiken kan också lätt minimeras med lite enkelriktat och schikaner.
    Eftersom ynka 6:- per dygn inte skulle få många att ställa bilen för att i stället åka kollektivt, ta ut 15:- så blir det plötsligt drygt 30 miljarder i penningpungen...! Med den nätta summan skulle Göteborg till och med kunna ersätta de kritiserade spårvagnarna med ett Skytrain-system som t.ex. i Vancouver.

    SvaraRadera