fredag 28 augusti 2009

Upphandling Tåg i Väst

Idag kom så beskedet på vem som vunnit Västtrafiks upphandling av (merparten av) tågtrafiken i länet, inklusive pendeltågen runt Göteborg. Vinnare blev DSBFirst, alltså samma företag som redan idag kör trafiken med Öresundstågen.

Nu har vi då alltså bytt ut ett "hemskt monopol" till ett annat. Jag tror givetvis på att det bästa anbudet ska antas etc och att lagen ska följas. Men man kan ju inte låta bli att undra om det verkligen blir bättre av att ersätta en tidigare dominerande operatör med en annan. Då finns det ju fortfarande ingen konkurrens och bolaget kan "göra som de vill".

Det är väl bara att hoppas att man gör bättre ifrån sig med den här trafiken än man gjort på Öresundstågen.

Dessutom kommer ju totala avregleringen snart och förhoppningsvis blåser den in lite nya vindar och annat tänk.

1 kommentar:

  1. Jag hoppas verkligen att det blir bättre eftersom jag i allra högsta grad påverkas av det. Jag tänker då på oss anställda.

    SJ kommer ju att finnas kvar och köra X2 och loktåg, inte för att just jag tror mig kunna få välja, jag har bara dryga två års anställningstid, men möjligheten finns i alla fall att kunna välja den "bästa" arbetsgivaren.

    Och som du skriver, den totala avregleringen står ju för dörren, så det hemska monopolet har redan till viss del och kommer ännu mer att delas upp.

    Hur det blir för resenärerna är en annan sak. ;-)

    SvaraRadera